Sunday, August 28, 2011

10 sen


Assalamualaikum wbt..
Pernahkah terfikir andai kita adalah syiling 10 sen, pasti setiap seminit kita akan update status di FB. Atau tulis dalam diari. Contohnya macam ini,
a) Suatu pagi, setelah sahur tuan saya, Encik XY mengambil saya di dalam kocek seluarnya untuk membeli suratkhabar.
b) Maka, berpindahlah saya ke tangan si mutusamy penjual suratkhabar. Tidak lama kemudian, si mutusamy ini tutup kedai kerana lapar dan pergi makan di kedai mamak.
c) Mutusamy mengorder roti canai dan teh tarik (eh,eh tak malu tak puasa). Maka saya diserahkan kepada pelayan restoran itu.
d) Tidak lama selepas itu, pelayan itu disuruh oleh majikannya untuk pergi ke supermarket untuk membeli barang keperluan yang sudah habis. Maka, saya ditinggalkan di kaunter setelah selesai pembayaran.
e) Tiba-tiba datang seorang budak kecik bersama ayahnya ke kaunter untuk membayar bunga, maka hasil transaksi itu saya pun berpindah ke tangan budak kecil itu dan aku dimasukkan ke dalam kecek baju melayunya. (dalam hati berkata, wah, seronoknya kalau saya dapat bunga itu.hehe)
f) Mereka ke masjid untuk menunaikan solat fardhu.Semasa jemaah sedang rukuk,tiba-tiba aku terjatuh lalu bergolek-golek ke saf hadapan..
g) Usai solat,tanpa bertanya kepada orang lain,aku terus di ambil oleh lelaki di saf hadapan tadi lantas di masukkan ke dalam tabung masjid yang bewarna hijau. Oh, rupanya tuan baru saya ini siak masjid dan rupanya dialah En XY saya pagi tadi.
h) Maka bertemulah aku dengan rakan-rakan syiling ku yang lain.Tak lupa juga saudara wang kertas,ada yang warna merah,hijau dan biru. Sekian catatan saya, En. syiling 10 sen. ^_^
Cuba bayangkan kalau hari raya, pasti lagi panjang perjalanan En. syiling 10 sen itu. Tentu dalam sekelip mata dah habis diari yang ditulisnya dalam sehari.
Oh, sebut hari raya rupanya dah tak lama kita nak sambut Aidulfitri. Eh, jap, jap, jap. Pause sebentar. Backspace, backspace. Macam tertinggal benda ini.
Ya, RAMADHAN belum habis lagi kawan-kawan. Sekarang dah 24 Ramadan. Macam mana persiapan kita nak mengejar LAILATULQADAR? Sehebat persiapan kita mengejar LAILATUL KAMDAR tak agak-agak? Kalau lebih lagi, Alhamdulillah. Kalau tak, malulah kita pada syiling 10sen. En. Syiling 10sen ini Allah jadikan bukan dengan sia-sia, walau hanya nilaiannya pada mata kasar kita cuma 10 sen sahaja.
Tetapi 10 sen itulah yang sangat membantu ketika kita terdesak mahu menelefon ayahbonda saat handphone canggih seperti Iphone kehabisan bateri. Maka, jangan pandang remeh pada makhluk ciptaannya walau sering kita pandang sebelah mata pada En.syiling 10 sen. Nanti dia merajuk baru tahu.
Paling tidak, En.syiling 10sen ini lebih banyak berhijrah dari satu tempat ke satu tempat. Hampir semua tempat dia sudah pergi . Kita bila lagi? Bulan rahmat dan pengampunan ini sudah semakin menghampiri ke penghujungnya. Tidak mahukah kita menyambut tawaran berganda dari Allah atau membiarkannya berlalu pergi?
Yakinkah kita bisa bertemu lagi Ramadan tahun hadapan, atau mungkin inilah Ramadan Terakhir untuk kita? Tepuk dada Tanya iman. Anda mahu memilih yang mana. Yuk! Ketatkan tali pinggang anda untuk menaiki keretapi ekspress 10 malam terakhir Ramadan dengan santapan menu enak bacaan Al Quran, sedeqah, qiamulail, terawih bla, bla,bla.
Last word dari En.Syiling 10 sen,
Kepada semua katak, "flying kick" lah tempurung kamu. Kepada semua mahasiswa, usahlah anda masih lagi leka dengan dunia teorimu. Wahai rakyat rakyat kampung, usahlah berkiblatkan berita berita dari akhbar akhbar yang menipu. Wahai para pencari tuhan, aturlah langkah mu bersama kumpulan Islam. Berhijrahlah kamu sesegera yang boleh. Usah ditangguh lagi perjalanan itu. Malulah anda semua dengan syiling 10 sen yang lebih kerap berhijrah berbanding kamu.

Thursday, August 25, 2011

something to enjoy,to share..



video

1. The best word is Allah’s book. The best path is Muhammad’s path.

2. The most dutiful amongst you is the one who learns and teaches the Qur’an.

3. Every human being is born as a Muslim.

4. Those that have a sparkle of arrogance will never enter paradise.

5. Those servers whose feet got dusty on Allah’s path won’t touch hellfire.

6. Nothing more than the believer’s good manner will weigh on the scale on Judgement Day.

7. Allah loves the small deeds that are done constantly.

8. The initiator of a good deed will get the same reward as the one who adapts this deed.

9. A believer won’t redo the same mistake.

10. The best of you is the one with best character.

11. Those that believe in Allah and in Judgement day shall either talk good things or remain silent

12. There’s nothing more precious for Allah, than invocation (du’a).

13. Patience (sabir) and invocation (du’a) are the best two weapons of a Muslim.

14. The ritual prayer (salat) is the Muslim’s ascension.

15. The best deed for Allah is the ritual prayer (salat) which is done on time.

16. Every step you take to perform the ritual prayer (salat) is like giving alms (sadaqa) for Allah.

17. The ritual prayer (salat) is the divine light (nur).

18. Fasting (saum) is a Muslim’s shield.

19. A Muslim is a Muslim’s fellow.

20. Spread the Islamic greeting (salam) among yourselves.

21. Mankind is like the points of a comb. They’re balanced.

22. A Muslim is a mirror to a Muslim.

23. All Muslims are a part of one body.

24. A good word is like giving alms (sadaqa).

25. The giving hand is better than the one that takes.

26. It is unlawful for a Muslim to be disgruntled to a fellow Muslim for more than three days.

27. Smiling is like giving alms (sadaqa).

28. Never underestimate a good deed, even if it’s a smiling face to a fellow Muslim.

29. The things you don’t wish for yourself, don’t wish them for others, either.

30. Those who aren’t merciful to the little ones and don’t respect the old ones, aren’t from us.

31. The one who sleeps with a full stomach knowing that his neighbour is hungry doesn’t believe in me.

32. Allah won’t be merciful to those who aren’t merciful to others.

33. A Muslim won’t stop listening to good advises until he’s entered paradise (ghanna).

34. A Muslim is someone from whose hand and tongue others are safe from.

35. Beware of speculations. Words which are based on speculations are the biggest lies.

36. Only by narrating everything you hear to others you’ll do many sins.

37. Allah won’t appreciate your outer appearance and your wealth, but what’s in your heart and your deeds.

38. Purity comes from faith.

39. The food you eat for which you have worked hard for is the best food.

40. The best among you is the one who’s useful for his family.


p/s: lama gila blog x update..busy gila ke cuti kwn2???

bulan ramadhan lagi beberapa hari ni,share la apa2 yg patut..peace!

PERKENALKAN

Create your own banner at mybannermaker.com!

I made this widget at MyFlashFetish.com.