Wednesday, November 9, 2011

hati yang cedera



Bila jiwa kacau risau tentang masa depan,Bila hati sesak dengan karenah manusia yang tidak memahami,Bila jiwa sukar berlapang dada,Bila hati disempitkan dengan sangkaan buruk terhadap saudara lain,Bila hati sentiasa ingin marah,

Bila hati mula berjinak dengan nafsu yang Allah tidak redha.

Bila akal lupa tujuan asal hidup,Bila diri terasa enak berlingkar dengan maksiat,Bila hati puas melakukan perkara yang tidak berbuah amal,

Bila jasad duduk enak tanpa berbuat ma'aruf.

Bila air mata terlalu sukar untuk dititiskan untuk-Nya,Bila hati mula mengeras,Bila fikiran melayang untuk perkara sia-sia,

Bila hati mula berputus asa terhadap rahmat dan nikmat-Nya.

Bila diri mula meminta yang berlebihan,Bila hati mula meminta untuk yang bukan haq,Bila diri rasa sudah cukup,

Bila lidah terlalu keras untuk mengalunkan zikir.

Bila cemburu terhadap nikmat dan rezeki insan lain,Bila diri berpura baik di hadapan manusia,Bila hati merasa perbuatan dosa sebagai tidak apa,

Bila diri sentiasa mahu dipuji.

Bila hati tidak yakin dengan janji-Nya,Bila diri menyesal dengan setiap taqdir-Nya,Bila hati sentiasa mencari aib dan salah orang lain,

Bila diri sentiasa ingin memuaskan selain dari Allah.

Bila hati merasa bebas dari jagaan Allah,Bila merasa diri milik mutlaq diri sendiri,Bila hati merasa aman melanggar amanah,

Bila merasakan tiada yang lebih penting melainkan diri sendiri.

Bila diri terlalu banyak beralasan,Bila setiap perbuatan tidak terniat untuk Allah,Bila diri mula berasa berat untuk sembah dan sujud kepada-Nya,

Bila telinga lebih enak dilagukan dengan selain ayat-ayat suci-Nya.

Bila mulut lebih senang berbicara tentang dunia dari manisnya syurga,Bila redha manusia lebih dicari daripada redha Allah,Bila merasa cinta manusia lebih asyik daripada cinta Allah,Bila hati tidak rindu untuk bertemu-Nya,Bila hati mula disempitkan dengan dunia,Bila diri sombong tidak mahu meminta kepada-Nya,

Bila setiap akal, jiwa dan jasad terikat dengan dunia.

Hati itu bukan hati aku lagi..

Heal my heart ya Allah..

Bless me with a new heart..




sumber : iluvislam

Sunday, August 28, 2011

10 sen


Assalamualaikum wbt..
Pernahkah terfikir andai kita adalah syiling 10 sen, pasti setiap seminit kita akan update status di FB. Atau tulis dalam diari. Contohnya macam ini,
a) Suatu pagi, setelah sahur tuan saya, Encik XY mengambil saya di dalam kocek seluarnya untuk membeli suratkhabar.
b) Maka, berpindahlah saya ke tangan si mutusamy penjual suratkhabar. Tidak lama kemudian, si mutusamy ini tutup kedai kerana lapar dan pergi makan di kedai mamak.
c) Mutusamy mengorder roti canai dan teh tarik (eh,eh tak malu tak puasa). Maka saya diserahkan kepada pelayan restoran itu.
d) Tidak lama selepas itu, pelayan itu disuruh oleh majikannya untuk pergi ke supermarket untuk membeli barang keperluan yang sudah habis. Maka, saya ditinggalkan di kaunter setelah selesai pembayaran.
e) Tiba-tiba datang seorang budak kecik bersama ayahnya ke kaunter untuk membayar bunga, maka hasil transaksi itu saya pun berpindah ke tangan budak kecil itu dan aku dimasukkan ke dalam kecek baju melayunya. (dalam hati berkata, wah, seronoknya kalau saya dapat bunga itu.hehe)
f) Mereka ke masjid untuk menunaikan solat fardhu.Semasa jemaah sedang rukuk,tiba-tiba aku terjatuh lalu bergolek-golek ke saf hadapan..
g) Usai solat,tanpa bertanya kepada orang lain,aku terus di ambil oleh lelaki di saf hadapan tadi lantas di masukkan ke dalam tabung masjid yang bewarna hijau. Oh, rupanya tuan baru saya ini siak masjid dan rupanya dialah En XY saya pagi tadi.
h) Maka bertemulah aku dengan rakan-rakan syiling ku yang lain.Tak lupa juga saudara wang kertas,ada yang warna merah,hijau dan biru. Sekian catatan saya, En. syiling 10 sen. ^_^
Cuba bayangkan kalau hari raya, pasti lagi panjang perjalanan En. syiling 10 sen itu. Tentu dalam sekelip mata dah habis diari yang ditulisnya dalam sehari.
Oh, sebut hari raya rupanya dah tak lama kita nak sambut Aidulfitri. Eh, jap, jap, jap. Pause sebentar. Backspace, backspace. Macam tertinggal benda ini.
Ya, RAMADHAN belum habis lagi kawan-kawan. Sekarang dah 24 Ramadan. Macam mana persiapan kita nak mengejar LAILATULQADAR? Sehebat persiapan kita mengejar LAILATUL KAMDAR tak agak-agak? Kalau lebih lagi, Alhamdulillah. Kalau tak, malulah kita pada syiling 10sen. En. Syiling 10sen ini Allah jadikan bukan dengan sia-sia, walau hanya nilaiannya pada mata kasar kita cuma 10 sen sahaja.
Tetapi 10 sen itulah yang sangat membantu ketika kita terdesak mahu menelefon ayahbonda saat handphone canggih seperti Iphone kehabisan bateri. Maka, jangan pandang remeh pada makhluk ciptaannya walau sering kita pandang sebelah mata pada En.syiling 10 sen. Nanti dia merajuk baru tahu.
Paling tidak, En.syiling 10sen ini lebih banyak berhijrah dari satu tempat ke satu tempat. Hampir semua tempat dia sudah pergi . Kita bila lagi? Bulan rahmat dan pengampunan ini sudah semakin menghampiri ke penghujungnya. Tidak mahukah kita menyambut tawaran berganda dari Allah atau membiarkannya berlalu pergi?
Yakinkah kita bisa bertemu lagi Ramadan tahun hadapan, atau mungkin inilah Ramadan Terakhir untuk kita? Tepuk dada Tanya iman. Anda mahu memilih yang mana. Yuk! Ketatkan tali pinggang anda untuk menaiki keretapi ekspress 10 malam terakhir Ramadan dengan santapan menu enak bacaan Al Quran, sedeqah, qiamulail, terawih bla, bla,bla.
Last word dari En.Syiling 10 sen,
Kepada semua katak, "flying kick" lah tempurung kamu. Kepada semua mahasiswa, usahlah anda masih lagi leka dengan dunia teorimu. Wahai rakyat rakyat kampung, usahlah berkiblatkan berita berita dari akhbar akhbar yang menipu. Wahai para pencari tuhan, aturlah langkah mu bersama kumpulan Islam. Berhijrahlah kamu sesegera yang boleh. Usah ditangguh lagi perjalanan itu. Malulah anda semua dengan syiling 10 sen yang lebih kerap berhijrah berbanding kamu.

Thursday, August 25, 2011

something to enjoy,to share..



video

1. The best word is Allah’s book. The best path is Muhammad’s path.

2. The most dutiful amongst you is the one who learns and teaches the Qur’an.

3. Every human being is born as a Muslim.

4. Those that have a sparkle of arrogance will never enter paradise.

5. Those servers whose feet got dusty on Allah’s path won’t touch hellfire.

6. Nothing more than the believer’s good manner will weigh on the scale on Judgement Day.

7. Allah loves the small deeds that are done constantly.

8. The initiator of a good deed will get the same reward as the one who adapts this deed.

9. A believer won’t redo the same mistake.

10. The best of you is the one with best character.

11. Those that believe in Allah and in Judgement day shall either talk good things or remain silent

12. There’s nothing more precious for Allah, than invocation (du’a).

13. Patience (sabir) and invocation (du’a) are the best two weapons of a Muslim.

14. The ritual prayer (salat) is the Muslim’s ascension.

15. The best deed for Allah is the ritual prayer (salat) which is done on time.

16. Every step you take to perform the ritual prayer (salat) is like giving alms (sadaqa) for Allah.

17. The ritual prayer (salat) is the divine light (nur).

18. Fasting (saum) is a Muslim’s shield.

19. A Muslim is a Muslim’s fellow.

20. Spread the Islamic greeting (salam) among yourselves.

21. Mankind is like the points of a comb. They’re balanced.

22. A Muslim is a mirror to a Muslim.

23. All Muslims are a part of one body.

24. A good word is like giving alms (sadaqa).

25. The giving hand is better than the one that takes.

26. It is unlawful for a Muslim to be disgruntled to a fellow Muslim for more than three days.

27. Smiling is like giving alms (sadaqa).

28. Never underestimate a good deed, even if it’s a smiling face to a fellow Muslim.

29. The things you don’t wish for yourself, don’t wish them for others, either.

30. Those who aren’t merciful to the little ones and don’t respect the old ones, aren’t from us.

31. The one who sleeps with a full stomach knowing that his neighbour is hungry doesn’t believe in me.

32. Allah won’t be merciful to those who aren’t merciful to others.

33. A Muslim won’t stop listening to good advises until he’s entered paradise (ghanna).

34. A Muslim is someone from whose hand and tongue others are safe from.

35. Beware of speculations. Words which are based on speculations are the biggest lies.

36. Only by narrating everything you hear to others you’ll do many sins.

37. Allah won’t appreciate your outer appearance and your wealth, but what’s in your heart and your deeds.

38. Purity comes from faith.

39. The food you eat for which you have worked hard for is the best food.

40. The best among you is the one who’s useful for his family.


p/s: lama gila blog x update..busy gila ke cuti kwn2???

bulan ramadhan lagi beberapa hari ni,share la apa2 yg patut..peace!

Tuesday, July 26, 2011

TIPS BERURUSAN DENGAN LELAKI..

TIPS BERURUSAN DGN LELAKI..


...
Adab2 yg semakin dilupai dan diremehkan...peringatan utk aku,kamu,dia dn mereka..



Dikongsi oleh seorg muslimat yg sgt disegani oleh kaum lelaki dn kaum wanita..renung2kan dn bandingkn dgn diri kite...

1)Berurusn utk perkara2 yg penting2 sahaja,tidak lagha dn berlebih-lebihan..

2)Kalau terpaksa berkomunikasi dgn org lelaki,gunakanlah medium perantaraan dlm bntuk tulisan seperti sms,emel or nota kecil.Gunakan perkataan formal,bukan bahasa pasar.Contoh:maaf (bukan sry), terima kasih (bukan time kacih),.Lagi 1,xyahlah buat smiley face ke =),gelak ke (hihihi,haha) dn lain2 yg kurang berfaedah .Elakkn bercakap melalui telefon kalau belum betul2 desperate.Ini kerana suara wanita amat lunak dn boleh menggetarkan jiwa insan yg bernama lelaki.Rujuk Quran,surah Al-Ahzab,ayat 32:"Wahai isteri2 nabi,kamu bukanlah seperti perempuan2 lain jk kamu bertaqwa.Maka jgnlah lemah-lembutkan suara dalam berbicara,shgga bangkit nafsu org yg ad penyakit dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yg baik." Kalau rasa ayat ini ditujukan kepada isteri2 nabi sj,sepatutnya kita jg menyahut seruan tersebut utk mncapai darjat wanita terpilih dn wanita2 bertqwa..best kan???

3)Tundukkan hati.Apabila terpaksa brurusan dgn lelaki,kita sepatutnya merasa bulu roma kita meremang-remang takut pd Allah!Kita sgt takut sekiranya disebabkan kita,lelaki tersebut tertarik kepada kita.Sewaktu berhadapan dgn lelaki2 tersebut,bykkn beristighfar dn berdoa.."Ya Allah,jgnlah Kau jadikan lelaki ini tertarik kepadaku.Jauhkan pandangannya drpd panahan2 syaitan."

4)Tundukkan pandangan.Jangan tertipu dgn subjek communication skills yg pernah kita belajar "make eye contact with the person you're talking to...".Ianya applicable kalau kita brcakap dgn sesama jntina sj.Kalau ad eye contacy dgn org berlainan jntinakita akn mendapati teori "dari mata turun ke hati" itu benar2 boleh berlaku.

5)Cepatkan urusan.Tak payahlah nk berborak-borak tanya hal peribadi,gelak2,buat lawak..tak perlu..TAK PERLU!!!Siapkn kerja cepat2, then go!Discussion venue pula buatlah di tempat yg proper dn berurusanlah secara profesional.Semoga bermanfaat dn semoga kita dikenali sbg wanita mu'minah yg ada identiti,yg taatkn perintah Allah dn takutkan hari pembalasan.Semoga tidak melalaikan diri kita dn org yg menerimanyaJagalah diri,hiasi peribadi..

Wassalam..

Tuesday, July 19, 2011

CINTA SEORANG RASUL


...Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam.
"Bolehkah saya masuk?" tanyanya.
Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,
"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan
menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan
bertanya pada Fatimah,
"Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur
Fatimah lembut.
Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.
Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah,
Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri,
tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.
Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit
dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah
dengan suara yang amat lemah.
"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"
"Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah
berada di dalamnya," kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh
Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh,
urat-urat lehernya menegang.
"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh.
Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya
Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.

"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak
tertahankan lagi.

"Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini
kepadaku, jangan pada umatku."Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan
dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak
membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya.

"Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan
peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu tangis mulai
terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan
di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang
mulai kebiruan.

"Ummatii, ummatii, ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah
hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai
sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

##############################​##################

Nota:
Betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Kirimkan kepada sahabat-sahabat
muslim lainnya agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan RasulNya,
seperti Allah dan Rasulnya mencintai kita. Kerana sesungguhnya selain
daripada itu hanyalah fana belaka.

Saturday, July 16, 2011

lelaki kacak itu


Hadis yang Menarik Rasulullah S.A.W



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.


Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'


Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'


Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'



~~~~~~


'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'



Saat Anda membwa Al-Quran, syaitan biasabiasa saja...tengok je..

Saat Anda membukanya, syaitan mulai curiga.

Saat Anda membacanya, ia resah dan gelisah.

Saat Anda memahaminya, ia kejang kejangan.

Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari.ia stroke...Teruskn membaca & mengamalknnya agar syaitan terus stroke .

Saat Anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata "jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung"

namun kita semestinya menyedari perjuangan Islam adalah tanggungjawab kita.



copypaste

Friday, July 15, 2011

message


‎~ Pesan Buat Umum ~

adik : abg tahu tak bila perempuan yg tak tutup aurat akn mula menutup aurat?
abg : pergi haji la dik, xpon masa kahwin, kn?

adik : salah, teka la lagi
abg : hm,, masa dh dpt hidayah Allah kn?

adik : salah, nak tahu jawapanya tak, sng ja
abg:apa dia dik?

adik : tadi ustazah cakap kat sekolah, perempuan akan menutup auratnya apabila dia dikafankan, akn tutup selamanya
abg : (hebat kata2 ustazah yg mendalam maksudnya).....=)

*tutuplah aurat spt mana y dsyariatkn...
..(.^^)
\_(__ )_/
Islam Will Counqure




sumber :facebook

Tuesday, July 5, 2011

JANGAN MENYERAH







Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi

Kita pasti pernah
Dapatkan cobaan yang berat
Seakan hidup ini
Tak ada artinya lagi


Syukuri apa yang ada
Hidup adalah anugerah
Tetap jalani hidup ini
Melakukan yang terbaik

Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi


Tuhan pasti kan menunjukkan
Kebesaran dan kuasa-Nya
Bagi hambanya yang sabar
Dan tak kenal Putus asa

Sunday, July 3, 2011

rupa kiamat


*Pesanan : Belajarlah menghabiskan pembacaan sehingga titik akhir. Itu ciri manusia berguna.

Gambaran Hari Kiamat

...

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.


✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.


✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.


✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.


✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.


✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.


✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.


✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.


✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.


✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.


✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:


ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.


✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.


✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.


✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.


✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.


✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.


✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.


✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.


✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.


✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.


✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.


✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.


✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.


✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.


✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)


✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.


✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.


✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.


✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.



☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.




::dapat dari wall facebook ainul husna ::

PERKENALKAN

Create your own banner at mybannermaker.com!

I made this widget at MyFlashFetish.com.