Sunday, October 25, 2009

??..ReNuNgAn..??




Assalamualaikum..

untuk post kali ni, marilah kita fikir-fikirkan...

muhasabah diri dikala hati ini makin jauh..

semoga coretan kali ini dapat menjadi teman muhasabah diri buat semua..



CINTA KAMPUS.. MATLAMAT HALALKAN CARA..



Matlamat salah cuba menghalalkan cara...

Melalui hidup sebagai remaja, hidup di universiti yang berjauhan daripada ibu bapa, sedikit sebanyak, tempiasnya akan terkena juga. Terlalu banyak dugaan dalam cinta siswa siswi dan tidak semudah kata-kata untuk memelihara diri. Kehidupan di kampus yang jauh daripada pengawasan keluarga menyebabkan diri mudah terpedaya dengan ajakan nafsu. Bagi mereka yang sudah terjebak, bukan mudah untuk membuat keputusan yang rasional di saat emosi dan perasaan sedang berkecamuk. Kalau ambil keputusan untuk berpisah, adakah masih ada lelaki lain yang seperti dia? Kalau diteruskan hubungan ini, sanggupkah aku menanggung dosanya? Tiada siapa yang akan menolong aku kalau bukan aku. Kekuatan itu mesti bangkit daripada dalaman diri sendiri. Jika niat itu sudah nekad, Allah Taala akan permudahkan jalan itu. Inilah dunia sekarang yang penuh dengan kekeliruan dan jauh daripada penghayatan Islam sebenar. Masing-masing menggunakan agama sebagai pasport untuk membuat kebaikan daripada kaca mata mereka sendiri bukannya apa yang telah digariskan oleh Allah Taala dan Rasul. Walaupun pada awalnya kita berniat hendak melakukan sesuatu yang baik, tapi mudah sungguh syaitan dan nafsu memesongkan niat suci itu dalam pelbagai cara yang cukup kreatif. Rasanya ramai remaja merasakan perlu kepada teman lelaki atau perempuan yang berlainan jantina merupakan satu ‘keperluan’ untuk rasa sempurna. Tempiasnya terkena juga kepada golongan remaja khususnya siswa dan siswi yang nampak komited pada kerja-kerja dakwah. Sememangnya manusia lebih terdedah kepada kebaikan yang adakalanya mengaburi mata mereka, walhal perkara itulah sebenarnya yang mengundang malapetaka buat diri mereka sendiri. Begitu payahnya kita mahu membezakan perkara yang baik dan yang benar-benar baik. Apabila kita sudah terhantuk barulah kita baru terngandah itulah sebenarnya kesilapan. Mereka tahu mereka hidup dalam dosa dan kesalahan, cuma yang penulis tidak faham bagaimana mereka boleh rasa sayang untuk lepaskan pasangan semata-mata mereka rasa dalam perhubungan mereka masih ada kebaikan, bersandarkan kepada sms tazkirah, suruh bangun tahajjud. Bagaimana mereka memandang dan menilai kebaikan?




MATLAMAT HALALKAN CARA



Gusar rasa hati memandangkan beberapa kes yang banyak berlaku di kalangan mereka ingin membawa Islam, tetapi akhlak pergaulan muslimah dan muslimin tidak dijaga. Hanya berbekalkan perkataan yang berbentuk perbincangan, jihad, tazkirah, dan mengejutkan untuk ber-tahajjud, sinonim dengan perbincangan berbau Islam mereka anggap hubungan mereka ini sudah diredhai walaupun hanya sekadar bertelefon, sms, e-mail dengan luahan perasaan cinta masing-masing. Tambahan lagi pengaruh nasyid temporari kini yang hangat mengutarakan lagu cinta sesama muslim menjadi penghangat cinta bagi mereka yang menghalalkan cara. Segala-galanya adalah mainan perasaan yang kerap melihat kebaikkan di dalam dosa itu, dan amat jarang bagi kita untuk bermuhasabah di atas kebaikkan-kebaikan yang kita sangkakan telah dilakukan. Memanglah alam remaja, teramat indah jika ada orang lain yang sentiasa caring ke atas kita, tetapi percayalah ianya hanyalah khayalan sementara kerana selepas hidup bersama barulah kita tahu kelemahan dan keburukan pasangan masing-masing. Bila anak-anak sudah bertambah dan kesibukan hidup pun juga bertambah, hilanglah segala impian-impian dan angan-angan terdahulu. Kepada adik-adik remaja, khususnya mereka yang di bangku menara gading, jauhilah maksiat ber-couple atau apa sahaja perlakuan mungkar kerana semuanya itu saling membuktikan kepada Allah Taala bahawa kalian berdua amat berani mendurhakai Allah Taala. Rumahtangga dibina bukan hanya atas cinta, tetapi juga pada saling mempercayai. Jika Allah sudah diingkari, siapa lagikah yang boleh dijadikan tempat meletakkan kepercayaan? Dosa semalam akan pasti menjadi kecurigaan hari ini, esok dan selamanya.


....Muhasabahlah kalian....



6 comments:

Meow Ahmad Daizuki said...

salam nie aku ecam:::
sungguh pandai bagi siapa yang menulis article ini.....
sgt sesuai dgn keadaan semasa....
tp yang sedihnye....betape ramai antare korang ynang betul2 paham....
cyme aku nk nasihatkan ckit...
JGN HIPOKRIT......!!!!!! kalau korang sedar korang tergolong dlm kumpulan yang kononnye nak bawak islam tp sms ngan laki pun tak leh jage...sori to say..u r fired!!!jgn sesekali gunekan perkatan nk berkawan, berukhuwah atau pape pun.......

Anonymous said...

absolutely agree wif u mr right..haha..

AKU SUKE KATE2 KO YG NIEH>>>>

JGN HIPOKRIT......!!!!!! kalau korang sedar korang tergolong dlm kumpulan yang kononnye nak bawak islam tp sms ngan laki@pompuan pun tak leh jage...sori to say..u r fired!!!


moge kte sume same2 amek manfaat from diz post...


ya allah,,,thabatkan hati2 kami atas jalan-MU..AMIN~~

kawan2,,same2 tembak doa tok kejayaan dunia akhirat yooo!

(~_~)hanis

srikandi ISLAM said...

iyee...
ana stuju sgt la 2..
pentingkn yg lbh penting..
krn yg lbh penting itu..
ternyata lbh pnting drpd yg penting..
hee
erm
jom muhasabah diri..
kpd yg telah atau sedang atau akan tejebak dgn BENDA ni..
marilah kita..
pulang ke pgkal jln yee..
masih ada waktu....

Anonymous said...

salam,,kpd penulis2 sekalian jgn pndai bercakap sj..buktikan

ecam said...

kpd anonymous tu x de sape2 yang pandai ckp kat sini!!!!!! semue nye pandai tulis ....HAHAHAHAHA

srikandi ISLAM said...

baiklah..buktikan..

PERKENALKAN

Create your own banner at mybannermaker.com!

I made this widget at MyFlashFetish.com.