Tuesday, January 26, 2010

merisik khabar...



bismillahirrahmanirrahim....

adeyh,,,bersawang gak tempat nih..

huhu..papepun..just nak update sesikit jer..

mner taknye..streamyx dah disekat...

penjimatan USIM la katekan...

ntahla..malas nak cakap senanye...coztak tau ape yang berlaku...

tapi memang dok dengar citer yang memang ader prob connection..

so...ader hikmah senanye tuh..

taknak bagi dak2 USIM nih leka sangat..

papepun...

semoga segala usaha kita diberkati Allah

hm..minggu lepas agak banyakla testnye..

minggu nih kureng sket...tp papepun...semua dak2 dent ngah perah tenage ntuk ke fakulti..

kepade kengkawan sume..jangan lupe cabaran Q ntuk kite semua....

n then MUET jangan jadikan penghalang ntuk kite tak berjaye...

minggu depan ada karnival masuk u kat USIM n kat stadium tertutup nilai..

moh2 ke sane...jumpe kami..huhu(bajet popular ar)..

papepun...to all my frenz...marilah kita sama2 berjuang di bumi USIM nih...

ade rezki..InsyaAllah same2 kite ke pandan ek....

k2...tu jer kot..

t ader pluang ..eden update lagi...kengkawan len pun mari ar kite "hias" blog nih dengan

macam2 ilmu dan khabaran dari kite yek...

k..uhibbukum fillah daaiman abada....nuhassilu biha birridho...wassalam....

Thursday, December 24, 2009

Sepanjang 2 minggu..


kenangan bersama..



sesi perbincangan..letih dowh!


kaki2 pemain...( tengok!sandal sape la tu!)


teke tangan sape???


future dentist

epy besday mus! (adik bongsu kami)



boyz..


befday boy n sir ARHO

Friday, December 11, 2009

~~JUNJUNGANKU~~

assalamualaikum..~~



sekadar renungan buat semua...

tengah hari tadi kita dah dengar sedikit sebanyak imput
yang sangat menarik dari sahabiah kita...
pasal muhasabah diri,,
pasal amalan kita,,
pokoknya,,semua itu adalah sebahagian cara kita
nak menyucikan balik hati kita ni,,,
al maklumlah..
dah lame tak dengar tazkirah..
hati pon da mula berkarat..
kat sini sy juz nak kongsi satunsirah Rasulullah
nabi junjungan kita...
saya baca ni pon dari majalah SOLUSI


~~RASULULLAH SELALU BER LAPAR~~


Aisyah r.ha berkata,"Tidak pernah keluarga Rasulullah s.a.w
kenyang makan roti gandum tiga hari berturut-turut sejak
baginda datang di Madinah sehingga baginda meninggal dunia."
Suatun riwayat yang diberitakan oleh Abu Nu'aim, Khatib,
Ibn Asakir dan Ibn al-Najjar daripada Abu Hurairah r.a, dia
berkata:
"aku pernah datang kepada Rasulullah s.a.w ketika baginda
sedang bersembahyang duduk, maka aku pun bertanya kepadanya:
"Ya Rasulullah! Mengapa aku melihatmu bersembahyang duduk,
apakah engkau sakit?"
Jawab baginda: "Aku lapar, wahai Abu Hurairah!"
Mendengar jawapan baginda itu, aku terus menangis sedih
melihatkan keadaan baginda itu. Baginda merasa kasihan melihat
aku menangis, lalu berkata:
"Wahai Abu Hurairah! jangan menangis, kerana beratnya hisab
di hari akhirat kelak tidak akan menimpa orang yang hidupnya
lapar di dunia jika dia menjaga dirinya semasa hidup di dunia."


berdasarkan apa yang tercoret di sini,
saya bukannya mahu menyuruh kita semua berlapar,,
tetapi menghayati apa yang sebenarnya terkandung di dalam
riwayat ini...
sesungguhnya Rasulullah itu insan yang paling mulia..
namun, baginda sanggup berlapar demi beribadah pada Allah..
walaupun memang Rasulullah telah di jamin oleh Allah bahawa
Rasulullah akan masuk syurga...
marilah kita renungi setakat mana tahap keimanan kita..
setakat mana kita mampu berjuang memenuhi amanah ALLAH
kepada kita sebagai seorang hamba dan juga sebagai khalifah di muka bumi ini..

Wednesday, December 9, 2009

at-10-tion to gigian gurlz!!



assalamualaikumm...

yuhu....ader orang x nih..

cam sunyi sepi jer blog nih..

ehmm....ya ma'syarol syabab..

maila pakat meriahkan roudhah kite nih....

tengok cam sepi jer..mehle reramai bg support...

ehmm....

senanye eden bukannyo nak meghapu banyak bendo...

tp eden nak buek pengumuman jo...

to all gigian gurlz...

moh2la kite join netball match sempena dental sport 26 dis nih...

kecian plop eden tengok c dib g promote mende nih..

cam takde yang respon jew...

udahle gitu...abih kedit die aghini..(huhu~saje nak buek lagi sadis)

ala korang..jomla..just for fun..

bukan nak siyes2 sangat pown...

tyme nasyid n pantun dulu bleyh jer eden tengok sume sporting...

jomla.....kite same2 eratkan ukhuwah kite lagi ngan sukan....

lagipun..dah terlalu banyak lemak dalam badan yang berketul2 kita bina....

coz dah lame tak turun padang...huhu....

so,,jom2..pakat join..biaq gempak...toksahla buat x gheti..eden pun x gheti jugak..

kita just join 4 fun...

mende nih memela bukak ntuk sume..bleyh join tamhidi laen kalo dentistrynye tak cukup...

tp..eden harap2 mohle kite sesame maen....

chayok!!!Sie können es tun,wenn dazu Sie wollen!!

(you can do it if you want to!!)

harap2 pas posting eden nih makin ramaila yang nak masuk....

coz td eden ingat ramai nak masuk so copek2la eden bagi namo...

tp pas kwn eden nih ngadu kato takdok respon...

eden decide nak promote d cni...

kalo nak..bg namo kat fitdib tau....

kami menunggu respon anda....

aja2,,figthing!!!!!!!!!!

Thursday, December 3, 2009

jom peningkan kepale!





"kate2 best untuk dipelajari"

Hari nie kitorang nak ajar korang “bukan ganu” ayat2 yg patut korang belaja n praktikkan…

Dah alang2 kite sekelas,gune la kesempatan nie ye!

· Beso jallo (sudah matang)

· Kecik tuek ( kecil sangat-sangat)

· Gemok debok (obes)

· Panjang jengong (panjang laa)

· Pendek kettok ( tak cukup inci daa)

· Tinggi langgok (tinggi cam galah)

· Nipih nayyang (extra nipis)

· Kuruh kekkek (kurus kering)

· Masing pekkok (terlampau masin)

· Tawor hebbe lembo ( tawar)

· Manih letting (manis )

· Masang ghebbang (masam)

· Pahik leppang (sangat pahit)

· Meroh nyalle (merah sangat2)

· Kuning sio (kuning)

· Biru lettu (birunye!)

· Hija naung ( hijau wooo)

· Hitang leggang ( hitam kuali!ngee~)

· Putih leppuk (putih)

· Comey lotte (sangat cantik)

· Hudoh seppang ( buruknye!)

· Ketak gelemat ( sangat ketat)

· Longgor gedu gedeh ( longgar laa)

· Sekat noneng ( singkat untuk pakaian)

· Lame jamang kirung ( terlampau lama)

· Busuk bango/kohong (busuk)

· Hancing pering

· Kepeh belepeng (penyek)

· buruk leppok ( sangat buruk)

· licing mayyo ( licin)

· mude cade ( mude cam kite2 la =p)

· tue ghanyuk ( tue lanjut)

· bollok wok ( serabut)

· cair belle ( sangat cair)

· sejuk ketto ( sangat sejuk macam kat dks 1.5)

· panah kettik ( sangat panas pun cam dks 1.5..haha)

· seppik kio’k (sempit….emmmmm…)

· kering garring ( kering)

· basoh jerruk ( basah)

· panah derring ( untuk cuaca)

· renyok beleko sewey ( bengkang bengkok)

· bulat gette ( bulat sempurna)

· pulah cawah ( berpusing-pusing)

· peluh leik ( berpeluh sangat2)

· ringan leppung ( sangat ringan)

· berat nannang ( sangat berat)

· haluh siak (halus macam rambut)

· bessor bapok ( nie besar untuk benda)

· massang cattung ( nie untuk muke2 orang yg badmood)

· senang leppeh/keppeh ( sangat senang cam trigonometri..hua3 =p)

· susoh payyoh (susah sangat)

· terrik netting ( penuh dengan air pressure)

· kenyang totok ( pun maksudnye kenyang sangat2)

· ceroh nerrang (sangat cerah)

· gelak gugguk ( gelap gelita)

* senyak tuppah ( sunyi sepi)

* bising bango ( riuh rendah)

*bahang ghambang ( hentam keromo)

*deney pe ( manje macam nora..hehe)

*senget tunggeng ( senget)

*kotor belopong ( kotor )

* tupul gelenyeh ( sangat tumpul)

* sinor banor ( bersinar-sinar)

* kilat mayo ( sangat berkilat)

*hannya kubang lana ( bersepah-sepah)

* starang baghoh ( langsung!!)

* kerah kettung ( sangat keras macam batu/ degil)

*lembek lotek ( lembik)

* do oh lalu ( keterlaluan/melampau)

*kuca lana ( bersepah)

* dok rok cettong ( tidak berkemampuan)

* cotek wek ( sedikit sangat)

*kejut kanja (sangat terkejut)

* settok karrong ( terperanjat)

* kecut berut ( kecut)

*kapoh hannya ( bersepah)

*patoh riok ( patah tulang)



camne? Best tak belaja?? Boleh pronounce x??

nie kitorang bina 3 ayat untuk tutorial korang untuk amalkan…

1. panah kettik

- “tien,panah kettik dks hari ning.mu jangang bowok sweater plop”

Translation: tien,sangat panas dks hari ini,awak jangan bawak sweater pula.

2. Kettak gelemak

- “Jangang gok pakai kettak gelemak,dok molek ngat orang tengok”kate mak hani kepadanya.

Translation: “janganlah pakai ketat-ketat sangat,tak elok dipandang orang” kata mak hani kepadanya.

3. Basoh jerruk

-“lambak la serek ujang,basoh jerruk baju aku”

Translation: “lambatnya hujan nak berhenti,habis basah baju saya”

Tuesday, November 24, 2009

siapa kita agaknya?????

1. Sombong

Ø Diberi penghidupan tetapi tidak mahu sujud kepada penciptaNya.

2. Mati hati

Ø Orang yang diberi petunjuk namun tiada apa-apa kesan untuk bertaubat.

3. Dungu

Ø Tidak mahu melakukan ibadat tetapi menyangka Allah tidak akan menyeksanya.

4. Kuat

Ø Menahan kemarahannya ketika dalam marah.

5. Lemah

Ø Orang yang melihat akan kemaksiatan di depan matanya,tetapi tidak terdetik kemarahan melihatnya.

6. Bakhil

Ø Orang yang berat lidahnya untuk berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W

7. Buta

Ø Orang yang tidak mahu membaca dan tidak menelitikan kebesaran Al-Quran dan tidak mahu mengambil pengajaran.

8. Tuli

Ø Orang yang diberi nasihat dan pengajaran yang baik namun tidak diendahkan.

9. Sibuk

Ø Orang yang tidak mengambil berat akan waktu solat seolah-olah mempunyai kerajaan yang besar seperti Nabi Sulaiman.

10. Manis senyuman

Ø Orang yang ditimpa musibah lalu menjawab “innalillahiwainna ilahi raji’un”

11. Menangis air mata mutiara

Ø Orang yang bersendirian lalu ingat akan kebesaran Allah dan menyesal akan dosa-dosanya lalu menitikkan air mata.

12. Kaya

Ø Bersyukur dengan apa yang ada.

13. Miskin

Ø Orang yang tidak bersyukur dengan apa yang ada.

14. Rumah yang luas

Ø Orang yang mati membawa amal kebajikan di mana kuburnya diperluas saujana mata memandang.

15. Rumah yang sempit

Ø Orang yang mati membawa amal keburukan di mana kuburmya disempitkan sehingga tulang rusuk kanan bertemu dengan tulang rusuk kiri.

Friday, November 20, 2009

renungan untuk KITA..

Bismilaahirahmaanirrahiim..
Assalaamualaikum..
sahabat-sahabatku yang diredhai Allah..
alhamdulillah..
sem 1 da lepas..
result pn da nk kuor..
minggu dpan..23 hb..insyaa Allah
sem 2 pn x lame lg da nk mula..
dan..
cuti pn da nk habis..
waaaa
ok2
back 2 business..hee
jom kte ingt balik..
cuak kan mse nk final exam ai 2??
struggle habis..
de yg smpai xtdo mlm..
penat jgn ckp ah..
kte blaja..upgrade ilmu kte..
fzk..bio..maths..chem..qh..bi..ba..
tapi..
pernah x kte fikir..
byk x kte upgrade ilmu agama kte??
buku bio 2 lbh kurang da hafal stiap muka surat..
fzk..chem..maths..da wat latihan byk..
tapi..
byk mane buku agama yang kte bca..mcm kte bca buku2 ilmu duniawi 2??
ingat dr kulit ke kulit??
ade x same byknye kte luangkan mse,kudrat..
mendalami ilmu duniawi ni..
dgn ilmu ukhrawi??ilmu ttg agama y kte syg ni??
astaghfirullah..
ana rase sedih sgt..
mengenangkan diri yang lupe..
tanggungjawab kpd diri sendiri..
cuba kita renungkan..
dari sek ren..naik sek men..skrg tamhidi..nanti F.O.D insyaa Allah..
makin lame..makin banyak,makin tinggi kte blaja..
sepatutnya..
ilmu agama di dada kite pn makin lame,makin byk,makin tinggi gak..
btol x??
Dr.Fadzilah Kamsah de ckp..
org y bjksana..sentiasa membaiki dri..
meningkatkan kefahaman ttg Islam..
dan mendapati diriny smakin hari smakin baik..
adakah kte tgolong dlm golongan org y bijaksana dan bijaksini??
Izan..ana ingin menyeru diri ana..sahabat2..
marila..kte same2 muhasabah diri..
baiki diri..tingkatkan prestasi diri..
tambah ilmu ukhrawi sejajar dgn ilmu duniawi..
bykkn bca buku agama..
untuk kte mendekatkan diri kpd Allah..
untuk meningktkan kefahaman kite
ttg ISLAM..
ttg MAKNA KTE HIDUP..
ttg MAKNA KITA SBG SEORANG MUSLIM..
dan
SUMBANGAN y telah dan akan kte berikan kpd ISLAM..
fikir-fikirkanla..wahai insan yang berakal..
hayatilah firman ALLAH S.W.T. dalam surah As-Saff ayat 10-14 y bmksud..
~~ " Wahai org2 yg beriman!maukah kamu Aku tunjukkan 1 pdagangan y dpt menyelamatkan
kamu dr azab y pdih?(Yaitu)kamu beriman kpd ALLAH dan rasul-NYA dan bjihad d jln ALLAH
dgn harta dan jiwamu. Itulah y lbh baik bg kamu jka kamu mengetahui. Nescaya ALLAH
mengampuni dosa2mu dan masukkn kamu ke dlm syurga y mengalir d bwhnya sungai2 dan ke
tmpt2 tinggal y baik di dlm syurga 'Adn. Itulah kemenangan y agung.Dan (ada lg)kurnia y lain y
kamu sukai(yaitu)ptolongan dr ALLAH dan kemenangan y dekat(waktunya). Dan sampaikanla
brita gembira kpd org2 mukmin. Wahai org2 yangberiman!Jadilah kamu penolong-penolong
(agama)ALLAH sbgaimana Isa putra Maryam tlh bkata kpd pgikut2nya y setia,"Siapakah y akn
mjd pnolong2ku(untuk menegakkan agama) Allah?......." ~~ hingga akhir ayat..
menuntut ilmu itu slh satu jihad d jln-NYA..
semoga kite tgolong dlm org2 y soleh..bijaksini(dunia) dan bijaksana(akhirat)..
insan y seimbang..insyaa ALLAH
segala y baik dtg dr ALLAH,y buruk dr klemahan dri ana sndiri..
hakikatny ia juga dr ALLAH S.W.T.
Wallahua'lam
Salam ukhuwwah..

PERKENALKAN

Create your own banner at mybannermaker.com!

I made this widget at MyFlashFetish.com.